Πραγματικά ενδιαφέρον άρθρο αλλά ας μου επιτράπει να κάνω μέρικες παρατηρήσεις (και ζητώ συγνώμη αν φαίνομαι ενοχλητικός)
α) Η πρώτη από τις δύο αναφορές για την μαχητική ισχύη των "Δυτικών" Ιππέων ανήκει στην Άννα Κομνηνή (Αλεξιάδα) και πιο συγκεκριμένα σχολίαζε ότι η επίθεση ένος "Κέλτη" Ιππέα (στο Βυζάντιο οι όροι "Κελτής" και "Φράγκος" ήταν περίπου συνώμυμοι) είχε ΄τέτοια δυνάμη ωστέ "μπορουσε να διαπεράσει τα τείχη της Βαβυλώνας" και φυσικά ήταν περίπου συγχρόνη με τα γεγόνοτα που περιγράφει.Αντιστοίχα οι "Δυτικοί" χρονικογράφοι της περίοδου αποκαλούν υποτιμητικά το "Βυζαντίνο' Ιππικό ως "serjantes" (έφίπποι "ακόλουθοι -υπηρέτες" των καθαυτό Ιπποτών, πιο ελαφρά οπλισμένοι απο τους ίδιους). Η τραγική ειρώνεια είναι ότι ορισμένα απο τα χαρακτήριστικά των Ιππότων της περίοδου των "Σταυροφορίων" ( οπώς "λόγχη φερόμενη υπο μάλης" και "αμυγδαλόσχήμη" ασπίδα ανάμεσα στα άλλη είχαν πρωτοδοκιμάστει σε περιορισμένη κλίμακα τον Νικηφόρο Φωκά και πιθάνον να έφτασαν στην "Δύση" μέσωπρώην μισθοφόρων του "Βυζάντινού" Στρατού (βλ. Dr. David Nicolle "Armies of the Califates 862-1098" Osprey Publishing Λονδίνο 1998). π.χ. οι "Νορμανδοί" μισθοφόροι Ιππείς του "άτυχου" Στρατηγού Γεώργιου Μανιάκη.Με άλλα λόγια παραφράζωντας την λαική έκφραση μάθαμε στους "Δυτικούς" να κολύμπουν και αυτοί αποφάσισαν να μας πνίξουν....
β)Ομοιώς οι αναβολείς και οι πτερνιστήρες χρήσιμοποιούνταν στο "Βυζάντιο" 'έναν αιώνα ΠΡΙΝ αρχίσουν να χρησιμοποιούνται από τους "Δυτικούς" από την περίοδο του Καρόλου του Μεγάλου των Φράγκών (¨"Καρλομάγνου") και μέτα και πίθανον τόσο οι "Βυζάντινοι" όσοι και οι "Δυτικοί" να είχαν διδαχθεί την χρήση τους απο τους Αβάρους βλέπε Dr. David Nicolle"The Age of Charlemagne" Osprey Publishing Λονδίνο 1984).Εξάλου μέχρι περίπου μια γενιά πριν την Α! "Σταυροφορία"το βαρύ Ιππικό στην "Δύση" χρησιμοποούνταν περισσότερο ως εφίππο πεζικό δηλάδη οι Ιππότες αφίπευαν για να πολεμήσουν και σε τέτοια περιπτώση η χρήση πτέρνιστήρα δεν ήταν ιδιατέρα βολική και επιπλέον ακρίβως για να διευκολυνυθεί η χρήση τους ως βαρύ πεζικό οι Ιππότες είχαν "σχισμένες" τις πλεύρες των αλλύσιδωτών πανοπλιών τους στην περίοχη απο το γόνατο μέχρι την μέση.βλ,
γ) Η εικόνα που κοσμεί το άρθρο είναι του (δυστηχώς μακαρίτη πλέον) Angus Mc Bride, ενός πραγματικού "μάστορα" στον τομέα του και απεικονίζει ενα στιγμιοτύπο από την Μάχη του Μαντιζέρτ.Πάντως για να εξομολογήθω την άμαρτία μου μου μοιάζει λίγο περίεργο που ο Βάραγκος δίπλα στον έφιππο Ρωμάνο Δ! Διογένη έχει ασπίδα με κεφάλι ταύρου άντι για το "πανταχού παρών" στην Σκανδίναυική ειδωλολατρική παράδοση....κοράκι π.χ. ως αγαπημένο εμβλημα στα λαβάρα τους βλ. το λάβαρο "Ο Τρόμος της Γής" ("Landwaster"), ή αντικείμενο γρίφων σχετίκα με τον πόλεμο βλ. "διασκεδαστης των κορακίων"="πολεμιστής" χρήση ως συμβόλου απειλής σπο τον "Βικίγκ" απεσταλμένο πρίν την πρίν την μάχη του Maldon το 991 σύμφωνα με το ομωνύμο μεσαιιωνικό επικό ποιήμα , οπώς και τα αγαπημένα 'κατοικίδια' ζώα του θεού όντιν (το Σκανδίναυικό αντίστοιχο του Δία ας μου επιτράπει να ΜΗΝ αναφέρω τα ονόματα των εν λόγω κορακιών καθώς το όνομα του ενός θυμίζει την "λαική¨" ονομασία ενος χαρακτηριστικά γυναικείου μέλους) κτλ.
α) Η πρώτη από τις δύο αναφορές για την μαχητική ισχύη των "Δυτικών" Ιππέων ανήκει στην Άννα Κομνηνή (Αλεξιάδα) και πιο συγκεκριμένα σχολίαζε ότι η επίθεση ένος "Κέλτη" Ιππέα (στο Βυζάντιο οι όροι "Κελτής" και "Φράγκος" ήταν περίπου συνώμυμοι) είχε ΄τέτοια δυνάμη ωστέ "μπορουσε να διαπεράσει τα τείχη της Βαβυλώνας" και φυσικά ήταν περίπου συγχρόνη με τα γεγόνοτα που περιγράφει.Αντιστοίχα οι "Δυτικοί" χρονικογράφοι της περίοδου αποκαλούν υποτιμητικά το "Βυζαντίνο' Ιππικό ως "serjantes" (έφίπποι "ακόλουθοι -υπηρέτες" των καθαυτό Ιπποτών, πιο ελαφρά οπλισμένοι απο τους ίδιους). Η τραγική ειρώνεια είναι ότι ορισμένα απο τα χαρακτήριστικά των Ιππότων της περίοδου των "Σταυροφορίων" ( οπώς "λόγχη φερόμενη υπο μάλης" και "αμυγδαλόσχήμη" ασπίδα ανάμεσα στα άλλη είχαν πρωτοδοκιμάστει σε περιορισμένη κλίμακα τον Νικηφόρο Φωκά και πιθάνον να έφτασαν στην "Δύση" μέσωπρώην μισθοφόρων του "Βυζάντινού" Στρατού (βλ. Dr. David Nicolle "Armies of the Califates 862-1098" Osprey Publishing Λονδίνο 1998). π.χ. οι "Νορμανδοί" μισθοφόροι Ιππείς του "άτυχου" Στρατηγού Γεώργιου Μανιάκη.Με άλλα λόγια παραφράζωντας την λαική έκφραση μάθαμε στους "Δυτικούς" να κολύμπουν και αυτοί αποφάσισαν να μας πνίξουν....
β)Ομοιώς οι αναβολείς και οι πτερνιστήρες χρήσιμοποιούνταν στο "Βυζάντιο" 'έναν αιώνα ΠΡΙΝ αρχίσουν να χρησιμοποιούνται από τους "Δυτικούς" από την περίοδο του Καρόλου του Μεγάλου των Φράγκών (¨"Καρλομάγνου") και μέτα και πίθανον τόσο οι "Βυζάντινοι" όσοι και οι "Δυτικοί" να είχαν διδαχθεί την χρήση τους απο τους Αβάρους βλέπε Dr. David Nicolle"The Age of Charlemagne" Osprey Publishing Λονδίνο 1984).Εξάλου μέχρι περίπου μια γενιά πριν την Α! "Σταυροφορία"το βαρύ Ιππικό στην "Δύση" χρησιμοποούνταν περισσότερο ως εφίππο πεζικό δηλάδη οι Ιππότες αφίπευαν για να πολεμήσουν και σε τέτοια περιπτώση η χρήση πτέρνιστήρα δεν ήταν ιδιατέρα βολική και επιπλέον ακρίβως για να διευκολυνυθεί η χρήση τους ως βαρύ πεζικό οι Ιππότες είχαν "σχισμένες" τις πλεύρες των αλλύσιδωτών πανοπλιών τους στην περίοχη απο το γόνατο μέχρι την μέση.βλ,
γ) Η εικόνα που κοσμεί το άρθρο είναι του (δυστηχώς μακαρίτη πλέον) Angus Mc Bride, ενός πραγματικού "μάστορα" στον τομέα του και απεικονίζει ενα στιγμιοτύπο από την Μάχη του Μαντιζέρτ.Πάντως για να εξομολογήθω την άμαρτία μου μου μοιάζει λίγο περίεργο που ο Βάραγκος δίπλα στον έφιππο Ρωμάνο Δ! Διογένη έχει ασπίδα με κεφάλι ταύρου άντι για το "πανταχού παρών" στην Σκανδίναυική ειδωλολατρική παράδοση....κοράκι π.χ. ως αγαπημένο εμβλημα στα λαβάρα τους βλ. το λάβαρο "Ο Τρόμος της Γής" ("Landwaster"), ή αντικείμενο γρίφων σχετίκα με τον πόλεμο βλ. "διασκεδαστης των κορακίων"="πολεμιστής" χρήση ως συμβόλου απειλής σπο τον "Βικίγκ" απεσταλμένο πρίν την πρίν την μάχη του Maldon το 991 σύμφωνα με το ομωνύμο μεσαιιωνικό επικό ποιήμα , οπώς και τα αγαπημένα 'κατοικίδια' ζώα του θεού όντιν (το Σκανδίναυικό αντίστοιχο του Δία ας μου επιτράπει να ΜΗΝ αναφέρω τα ονόματα των εν λόγω κορακιών καθώς το όνομα του ενός θυμίζει την "λαική¨" ονομασία ενος χαρακτηριστικά γυναικείου μέλους) κτλ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου